Innowacje/Projekty

19.09.2017

Innowacje rok szkolny 2017/2018

1. „ Być kobietą, być kobietą…”

W związku z ogłoszeniem roku 2018 rokiem Praw Kobiet, postanowiliśmy przybliżyć naszym wychowankom zarówno rys historyczny związany z przyznaniem kobietom pełni praw wyborczych, jak i także sylwetki wybranych i powszechnie uznanych kobiet. W trakcie zajęć chcielibyśmy zapoznać uczniów ze zmianami, które zaszły w prawnej, społecznej i zawodowej sytuacji kobiet w Polsce. Chcemy ukazać również ich powszechny wpływ na naukę i sztukę. Z tego też względu sięgniemy po życiorysy takich postaci jak: Maria Skłodowska – Curie, Emilia Plater, Maria Jarema, Anna German, Ewa Demarczyk, Violetta Villas, czy Helena Modrzejewska. Uczniowie zapoznają się z ich dorobkiem za pomocą różnorodnych metod wykorzystywanych podczas naszych zajęć.

Według parlamentarzystów wśród kobiet zasługujących na ogromne uznanie znalazła się także Irena Sendlerowa, pod której patronatem będzie przebiegał rok 2018. Biorąc pod uwagę jej liczne zasługi postanowiliśmy włączyć Irenę Sendlerową do naszego panteonu wybitnych Polek. Za pomocą jej życiorysu omówimy kwestie związane z holokaustem oraz tak często poruszany dzisiaj temat mniejszości narodowych.

Nasze zajęcia będą obfitować w szereg atrakcji np.: w ramach koła turystycznego uczniowie udadzą się do muzeum Marii Skłodowskiej – Curie, w trakcie zaś cyklu zajęć wokalnych zatytułowanego „Wielkie divy polskiej piosenki” nasi uczniowie poznają twórczość znanych kobiet sceny muzycznej. Wśród wielkich Polek nie może zabraknąć Heleny Modrzejewskiej, aktorki która już za życia stała się legendarną artystką scen polskich i amerykańskich. Nie zabraknie również elementów historii (przedstawienie postaci Emilii Plater) czy sztuki malarskiej (życiorys Marii Jaremy).               W cykl zajęć postanowiliśmy włączyć także organizację balu karnawałowego „Słynnych Polek i Polaków”, podczas którego uczniowie zagłosują na najwybitniejszą Polkę wszechczasów. Wyniki głosowania zaprezentujemy w dniu 8 marca na naszej stronie internetowej.

Celem niniejszej innowacji jest jednak nie tylko zapoznanie uczniów z biogramami wybitnych Polek. Chcemy również zwrócić uwagę dzieci na rolę tych „zwykłych-niezwykłych” kobiet, które bardzo często są niedoceniane. Z tego też względu w okolicy Dnia Matki chcielibyśmy stworzyć wraz z dziećmi kolaż, na którym zaprezentowane będą wszystkie najbliższe im kobiety. Pragniemy także przy okazji tego święta zorganizować galę podsumowującą nasz program. Planujemy połączyć ją z koncertem zadedykowanym mamom oraz wernisażem prac.

OPIS PROGRAMU

2. „Spotkania z legendą”  

Innowacja „Spotkania z legendą” powstała w skutek inspiracji programem PEgaz i chęcią nawiązania współpracy z innymi placówkami. Jej celem jest również promocja edukacji pozaszkolnej jako nowatorskiej metody i formy pracy.  Nadrzędnym zadaniem programu jest jednak przybliżenie uczniom warszawskich szkół, legend dotyczących naszej stolicy i zapoznanie ich z ciekawostkami związanymi z Warszawą. Należy podkreślić, ze program dedykowany jest w szczególności wychowankom warszawskich świetlic. Zajęcia będą miały dwojaką formę, a mianowicie zajęć w szkole lub wycieczek po Starówce.

Legendy: „Wars i Sawa”, „Warszawska Syrenka”, „O kamiennym niedźwiedziu”,”O kominiarczyku”, „O kolumnie Zygmunta”, „Komu chleb spleśniały stanie za specjały, „Kiedy jeden włos może zmienić serce złodzieja, „Bazyliszek na Krzywym Kole”, „O mistrzu Twardowskim, mniszchowych braciach i wielce urodziwym duchu, „O czarnoksiężniku na Piwnej”.

SPOTKANIE Z LEGENDĄ-opis programu

3. ”Program  PEgaz

Wisła łączy a nie dzieli

Jesteśmy dumni, że możemy włączyć się w realizację założeń programu Pegaz, gdyż jej idee są nam niezmiernie bliskie. Zależy nam na wszechstronnym rozwoju dzieci i młodzieży, na rozwijaniu ich pasji i zainteresowań, na odkrywaniu w nich talentów – tych wielkich i tych małych, tak ważnych przy kształtowaniu poczucia własnej wartości i podnoszeniu samooceny. Cieszymy się, że możemy dzielić się naszym doświadczeniem i wiedzą z nauczycielami z innych placówek oświatowych, przyczyniając się do integracji dzieci i młodzieży z różnych dzielnic Warszawy. Z naszymi zajęciami wychodzimy po za mury budynków by rozszerzać perspektywy, sposoby zdobywania wiedzy i umiejętności.

W naszym projekcie, w związku z obchodami Roku Rzeki Wisły, skupimy się przede wszystkim na tematyce wiślanej, gdyż nam, warszawiakom, ten temat jest szczególnie bliski. Będziemy podziwiać jej piękno podczas wycieczki, zapoznamy się z jej historią i legendami. Zaznajomimy się z jej fauną i florą by w końcu stała się naszą inspiracją do zajęć artystycznych. Naszym celem jest integracja dzieci i młodzieży z różnych palcówek nie tylko działających na terenie Mokotowa. Mamy nadzieję, że wspólne działania na rzecz dzieci i młodzieży przyczynią się do ich lepszego startu w dorosłość.

………………………………………………………………………………………………………………………………

14.09.2016

Innowacja rok szkolny 2016/2017 

Jubileusz roku 2017

„Sejm poparł podczas środowego głosowania uchwały ustanawiające rok 2017 rokiem rzeki Wisły, Josepha Conrada–Korzeniowskiego, Józefa Piłsudskiego, Adama Chmielowskiego, Honorata Koźmińskiego oraz Tadeusza Kościuszki”

Na  rok szkolny 2016/2017 nauczyciele ogniska  uchwalili jedną  Innowację Pedagogiczną. Innowacja będzie przeprowadzona w ramach ustanowionego przez Sejm obchodów roku poświęconemu Józefowi Piłsudskiemu. Innowacji będzie realizowana się za zajęciach koła turystycznego.

pilsudski-22

 Program innowacji

program